اعتراض به اعدامها در ایران

نوشته شده توسط admin در 17 آوریل 16

شماره:      ۱۷۳ / م / ۳۸۶

تاریخ:       یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹

۹ ماه می ۲۰۱۰

 

آقای بان کی مون

دبیرکل سازمان ملل متحد

جناب آقای دبیر کل

گسترش اعدام ها در ایران

 

متن نامه ارسالی به فارسی – مایکروسافت ورد

متن نامه ارسالی به انگلیسی – پی دی اف

در رابطه با بالا رفتن تعداد اعدام ها در ایران و برای ثبت قوی ترین اعتراض خود به شما نامه می نویسیم. صبح امروز پنج نفر در ایران اعدام شدند[۱] که پرونده سه نفراز آنان بر اساس ماده ۱۸ در دست بررسی بود. این افراد در مدت زندانی بودن خود مورد شکنجه، توهین و غیر انسانی ترین رفتار واقع شده بودند و از پایه ای ترین حقوق زندانی یعنی دسترسی به وکیل نیز برخوردار نبودند. از غیر قانونی ترین ابعاد این فاجعه میتوان از عدم اطلاع  افراد خانواده و وکلای مدافع آنان از این اعدام ها نام برد. شرایطی که آنان آخرین شب زندگی خود را به اتمام رساندند هنوز بر هیچکس مشخص نیست ولی تا هم اینجا روشن است که آنها حتا امکان خداحافظی با عزیزان و نزدیکان خود را نیز بدست نیاوردند. نوشته های قبلی آنها از زندان، گویای شرایط غیر انسانی و وحشتناکی بود که در آن بسر میبردند در زمانیکه در بلاتکلیفی محض سرنوشت آنان بدست عدالت اسلامی رقم میخورد.

اما امروزعدالت نه تنها نابینا که کّر و لال هم شده است. کور به ظلم و شکنجه و نقض مستمر قانون، کّر به صدای میلیون ها اعتراض و لال و ناتوان از بیان بی عدالتی هائی که بنام عدالت اسلامی در زندان ها و بازداشتگاهای رژیم اعمال می شود.

جناب آقای دبیرکل، همانطور که میدانید، در سال ۲۰۰۹ حداقل ۳۸۸ نفر در ایران اعدام شده اند که شامل کودکان و مجرمان کمتر از ۱۸ سال هم بوده است. بنا به گزارشات سازمان عفو بین الملل تعداد اعدام ها در پنج سال گذشته چهار برابر شده است و همانگونه که در دادگاه های نمایشی تابستان ۲۰۰۹ نشان داده شده است کوچکترین عدالت ، انصاف و بی طرفی در این دادگاه ها حاکم نبوده است. اضافه بر ۱۳۱ کودکی که در ایران در انتظار اعدام به سر می برند “کمپین صدای هم باشیم[۲]” ، بیست و دو کُرد، شش بلوچ، یک عرب ایرانی و چهارده نفر در تهران را که در خطر اجرای حکم اعدام هستند را شناسائی کرده است

از آنجاییکه ما امضا کنندگان  “کمپین صدای هم باشیم” معتقد هستیم که تمامی ما ایرانیان نقاط مختلف ایران بی هیچ گونه تمایزی، به ویژه از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین و با هر عقیده و مرام و مسلکی که داریم با هم برابر هستیم، اگر در هر کجای ایران چوبه داری بر پا شود بی هیچگونه قید و شرطی آنرا محکوم می کنیم و تعهد می دهیم که با استفاده از تمامی توان خود از همدیگر حمایت متقابل خواهیم کرد.

ما همچنین نگرانی شدید خود را درباره وضعیت بازداشت شدگان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ابراز میداریم که تحت شدیدترین فشارها برای قبول اتهام های ساختگی که در نهایت حکم اعدام را بدنبال دارد قرار دارند.

آقای دبیرکل، ما در انتظار پافشاری شما برای تحقیق و سفر گزارشگران ویژه به ایران هستیم. و همچنین در انتظار قوی ترین اعتراض و محکومیت قاطعانه و بدون قید و شرط شما  برای استفاده شرم آور اعدام به عنوان ابزار سرکوب و خفقان و هر گونه مجازات اعدام در ایران می باشیم.  با احترام، به شما یادآور می شویم که سازمان ملل متحد همانگونه که از نامش مشخص است باید حامی ملت ها باشد و نه دولتهایی که حتی قوانین محدود خود را نیز را رعایت نمی کنند.

 

با احترام

 

حسین لاجوردی

انجمن پژوهشگران ایران


[۱]  فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، مهدی اسلامیان و شیرین علم هویی امروز صبح اعدام شدند
[۲]  http://www.aciiran.com/against_execution_in_iran.htm