حق حیات و کیفر مرگ: اعدام تزلزل رژیم جمهوری اسلامی و گسترش خشونت و اعدام ‏

نوشته شده توسط Admin در 5 دسامبر 09

گزارش: حق حیات و کیفر مرگ

کلن – آلمان

شنبه و یکشنبه ۱۴ و ۱۵ آذر برابر با ۵ و ۶ دسامبر ۲۰۰۹

قطعنامه کنفرانس اضطراری اعدام

انجمن پژوهشگران ایران چهل و ششمین کنفرانس خود را تحت عنوان “اعدام، تزلزل رژیم جمهوری اسلامی و گسترش خشونت و اعدام ها “ مطابق برنامه از پیش اعلام شده در شهر کلن آلمان برگزار نمود.

تلاش انجمن پژوهشگران ایران در این کنفرانس بیشتر از هر چیز بر این بود که بتواند با حضور بسیاری از صاحبنظران، مسئولین و رهبران سازمان ها و احزاب، همه گونه مجازات اعدام و گسترش آنرا در جمهوری اسلامی محکوم و خواست خود را برای جلوگیری از اعدام جوانان و نوجوانان ایران در این برهه خاص آزادیخواهی در ایران اعلام دارد.

محورهای مورد بحث به ترتیب زیر انجام پذیرفت:

روز اول

  • حقوق بشر: نقض حقوق انسانی در ایران
  • خشونت و مجازات دولتی در ایران

روز دوم

  • اعدام و خشونت بر اقوام در ایران
  • اعدام و خشونت بر ادیان و مذاهب در ایران
  • نگاهی واقع گرایانه به موقعیت تزلزل آمیز رژیم و گسترش خشونت و اعدام

این کنفرانس با حضور سازمانها و احزاب متفاوت با دیدگاههای مختلف در یک محیط بسیار صمیمی و اتحاد گونه به انجام رسید و از زاویه های متفاوت به بحث و تبادل نظر و ارائه پیشنهاد پرداخت.

کنفرانس از تمامی نهادهای مدنی که خود در زمره آسیب دیده گان وقایع اخیر هستند، مانند “مادران عزادار” که همواره با تلاش و استقامت، اعتراض خود را اعلام داشته اند نیز دعوت بعمل آورد که خانم تونیا ولی اوغلی از سوی نهاد “همبستگی با مادران عزادار” در شهر کلن، در کنفرانس حضور پیدا کردند و خود در زمره بانیان این کنفرانس تلاش گسترده ای را انجام دادند که موجب نهایت سپاس است.

از سوئی دیگر در این نشست دو روزه تلاش گسترده شرکت کنندگان بر حمایت از خانواده های زندانیان سیاسی، خانواده های اعدام شدگان و کسانی قرار گرفت که در انتظار حکم و اجرای اعدام به سر میبرند.بسیاری از شرکت کنندگان پیشنهاد بررسی های عمیق تر و ژرف تری را برای ریشه یابی خشونت فرهنگی و اجتماعی در ایران را پیشنهاد دادند و گروهی دیگر به بنیاد فکری اعدام کنندگان و تماشاگران اعدام اشاره داشتند.

گروهی دیگر به خشونت در قوانین و خشونت در عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته به عنوان ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی و خشونت در جامعه اشاره کردند. تاکید بر اینکه هویت اسلامی حاکمیت به معنای اعدام از طریق سنگسار و یا اعدام اطفال زیر هجده سال تحت عنوان قصاص، ابعاد دیگری را از صلب حق حیات در ایران بوجود آورده است.

در نهایت، همگان بر جامعه ای بدون خشونت تاکید وتلاش داشتند و امید به روزی که تمامی ایرانیان بتوانند فارغ از تهدید و شکنجه و تجاوز و اعدام زندگی آرامی داشته باشند.

مقالاتی که در طی همین دوره کوتاه در رابطه با این کنفرانس بدست ما رسیده است نیز نشان از اهمیت مطلب و نگرانی از اعدام هاست ، این مقالات از داخل و خارج از ایران است که در آینده بسیار نزدیکی در سایت انجمن پژوهشگران ایران قرار خواهد گرفت.

در این کنفرانس اضطراری به رغم کوتاهی زمان برنامه ریزی و برگزاری و کمبود آگاهی رسانی چه برای سخنرانان و چه برای شرکت کنندگان و تماشاگران، ۲۸ نفر بصورت فردی و نمایندگی سازمان ها و احزاب در کنفرانس حضور داشتند که اسامی آنها در زیر آمده است.

بدلیل اضطراری بودن این کنفرانس و کمبود وقت، تعداد بیشماری از کسانی که ابراز علاقه به شرکت و حمایت از لغو همه گونه مجازات اعدام در ایران را داشتند امکان حضور و شرکت در کنفرانس را پیدا نکردند. کنفرانس اضطراری اعدام در کلن از پوشش خبری بسیاری برخوردار بود کما اینکه در طول این دو روز، کنفرانس بطور کامل و تصویری زیر پوشش شبکه جهانی اینترنت و همچنین از طریق برنامه زنده تلویزیون به شکل مستقیم از طریق برنامه ماهواره ای تلویزیون E2 پخش گردید که لازم می داند از زحمات ارزنده آقای امید امیدوار مدیر مسئول این تلویزیون قدردانی گردد.

در این کنفرانس سه شبکه دیگر تلویزیون ماهواره ای تیشک، روژهلات و آسوسات نیز برنامه های این دو روز را زیر پوشش قرار دادند که موجب نهایت سپاسگزاری است.سایت های دیگراینترنتی مانند سایت اخبار روز، گویا و … نیز بدون تردید در آگاهی و اطلاع رسانی نهایت همکاری و محبت را داشته اند که موجب سپاس فراوان است.

کنفرانس با پیشنهاد انجمن پژوهشگران ایران به تعهد برای حمایت متقابل و استفاده از تمام توان افراد، گروهها، سازمان ها، احزاب سیاسی و تمامی فعالان و نهادهای حقوق بشری برای محکوم کردن احکام اعدام در هر کجای ایران با تدوین قطعنامه ای به پایان رسید. انجمن پژوهشگران ایران با سپاسگزاری از تمامی شرکت کنندگان، بینندگان و شنوندگان دو روزه این کنفرانس اضطراری با خوشحالی اعلام میدارد که امیدواراست این کنفرانس و قطعنامه با تمامی گوناگونی عقاید حاضر، اولین قدم مشترک و همگام برای لغو همه گونه مجازات اعدام در ایران بشود.

شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ برابر با ۵ دسامبر ۲۰۰۹

نشست اول: حقوق بشر: نقض حقوق انسانی در ایران

رویا کاشفی، انجمن پژوهشگران ایران

مینا زرین، فعال حقوق بشر

رحیم رشیدی، عضو فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران

اسد سیف، نویسنده

جهانبخش رستمی، کانون فرهنگی کرد – آلمان

نشست دوم: خشونت و مجازات دولتی در ایران

سیروس ملکوتی، انجمن پژوهشگران ایران

تونیا ولی اوغلی، همبستگی با مادران عزادار

نسترن امجدی، فعال حقوق بشر

میترا خلعتبری، روزنامه نگار

فریدون احمدی، فعال سیاسی

نیلوفر بیضائی، نویسنده و کارگردان تئاتر

یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ برابر با ۶ دسامبر ۲۰۰۹

نشست سوم: اعدام و خشونت بر اقوام در ایران

حسین لاجوردی، انجمن پژوهشگران ایران

نصرت تیمورزاده، نماینده کمیته مرکزی کومله و حزب کمونیست ایران

محمد مصری، کومله کردستان ایران

عبدالستار دوشوکی، مرکز مطالعات بلوچستان

وریا محمدی، کومله زحمتکشان کردستان

خالد حسن پور، حزب دموکرات کردستان

نشست چهارم: اعدام و خشونت بر ادیان و مذاهب در ایران

نوید فاضل، انجمن پژوهشگران ایران

اصغر عبدی، پژوهشگر

ایزابل شایانی، خبرنگار

نشست پنجم: تزلزل رژیم جمهوری اسلامی و گسترش خشونت و اعدام ها

حسین لاجوردی، انجمن پژوهشگران ایران

فواد تابان، سردبیر اخبار روز

جمشید فاروقی، مدیر بخش فارسی رادیو دویچه وله

بهزاد کریمی، سازمان اکثریت

حمیلا  نیسگیللی، عضو کمیته مرکزی راه کارگر

عبدالله مهتدی، دبیرکل کوموله کردستان ایران