۱۹ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط Admin در 9 جولای 04

 ۱۰۱ / م / ۲۸۲تاریخ:۱۹ تیر ۱۳۸۳ / ۹ جولای ۲۰۰۴

با احترام:  به رهبران و فعالین سیاسی خارج از کشور

دو سال پیش زمانی که در بحبوحه سالگرد ۱۸ تیر اطلاعیه انجمن پژوهشگران ایران با عنوان “۱۸ تیر یا ۱۹ تیر” منتشر شد، تصور می‌رفت که بتوانیم عمیق‌تر به مسائل کشورمان نگاه کنیم و برای چاره‌اندیشی به فکر بنشینیم.امروز باز هم ۱۹ تیر است، اگرچه تا دو روز پیش در رویاهایمان جمهوری اسلامی را سرنگون شده، دانشجویان را پیروز، و ایران را آزاد شده اعلام می‌کردیم؛ ولی این تصورات به نظر می‌ر‌سد که تنها یک دلیل داشته باشد و آن اینکه هنوز هم عمق فاجعه را نشناخته‌ایم.

برای دستیابی به هر هدفی، نخستین قدم آن شناخت هدف و طی کردن قدم به قدمِ مسیر راه است. ولی چون همیشه رسیدن به هدف مشکل است، دست‌اندرکارانِ بی تجربه، خوش‌خیالِ و سودجو “شعار رسیدن به هدف” را بر می‌گزینند. غافل از اینکه  مطابق یک ضرب المثل فرانسوی “کسی که راه دور نرفته است به مثابه اینست که هیچ راهی نرفته است. 

به خودمان بیاییم،یکروز پس از ۱۸ تیر، ۱۸ تیر را فراموش نکنیم.

از امروز تا ۱۸ تیر سال بعد، ۳۶۴ روز فرصت داریم، که اگر بتوانیم از خودمحوری دست برداریم و به حال و روز کشورمان و تجربیات ۲۵ سال گذشته بنگریم، به راحتی از آن نگذریم، حقارت این ۲۵ سال را ما هم به سهم خود به دوش بکشیم، و اگر ما، ایرانیان خارج از کشور،برای خود و برای نجات کشورمان وظیفه ای قا ئل هستیم،با همفکری  قادر خواهیم بود حتی قبل از ۱۸ تیر آینده، ۱۸ تیرهای بیشتری بوجود بیاوریم.

بیاییم برای یک بار هم که شده شعارهایمان را بر پایه یک فکر و یک منطق عملی استوار کنیم. مردم آزاده ما هنوز هم می‌توانند ببخشایند و اگر عمل درست ببینند، اعتماد کنند.

اگر چه زمان هنوز باقی است ولی فرصت ما ابدی نیست.

بیاییم به هم آییم و حقارت وجود جمهوری اسلامی  را بیشتر از این تحمل نکنیم.

با امید فراوان 
حسین لاجوردی
انجمن پژوهشگران ایران