جغرافیای سیاسی خلیج فارس

نوشته شده توسط Admin در 19 آوریل 16

رویدادهای چند ساله اخیر در خلیج فارس  و کشورهای منطقه و پیوند حیاتی این رویدادها با سرنوشت ایران، انجمن پژوهشگران ایران را بر آن داشت که تاریخ، حال و آینده این مهم را، به مانند دیگر مسائل حاد کشور، مورد بررسی همه جانبه قرار دهد. به همین دلیل از صاحبنظران و دانشمندان ایرانی که در این زمینه دانش و تخصص لازم را دارند خواست تا تاریخچه خلیج فارس، حدود وابستگی آن به ایران و هم چنین مسائل مطرح شده در حال حاضر و نگرش آن برای آینده را در سمیناری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. کتاب حاضر، حاوی نقطه نظرهای مطرح شده در این سمینار می باشد.

در حقیقت، مسائل طرح شده در دومین سمینار انجمن را می توان به دو حوزه تقسیم کرد:

ـ خلیج فارس

ـ اقتصاد و نفت

کتاب حاضر مربوط به جغرافیای سیاسی خلیج فارس می باشد. در آینده ای نزدیک کتاب دوم که مربوط به مسائل اقتصاد و نفت است در اختیار علاقمندان قرار داده خواهد شد.

شایسته است یادآوری شود که همکاری های ارزشمند صاحبنظران و علاقمندان در برگزاری نخستین سمینار انجمن پژوهشگران ایران و استقبال هم میهنان گرامی از فعالیت های آن مایه دلگرمی و تشویق بسیار شد و ما را برای ادامه دادن به فعالیت های انجمن مصمم تر گردانید. در اینجا از همگی پژوهشگران ارجمند که با همکاری نزدیک خود سمینارهای انجمن را پربار می سازند و هم میهنان عزیز که با شرکت در سمینارها و خرید کتاب های انجمن که خود بیانگر ارج گذاری به کار پژوهشگران ماست، سپاسگزاری می کنیم.

در خاتمه لازم می داند که از آقای هوشنگ کشاورز صدر بخاطر در اختیار گذاشتن نقشه ایران که در سال ۱۷۷۱ در پاریس تهیه شده است، سپاسگزاری نماید.

 

رئیس انجمن پژوهشگران ایران

دکتر حسین لاجوردی