مضاحبه با بی بی سی پیرامون پی آمدهای ۲۵ سال انقلاب در ایران

نوشته شده توسط Admin در 19 آوریل 16

جمعه ۲۷ فوریه  2004 BBC WORLD SERVICE

 پی آمدهای۲۵ سال انقلاب در ایران

University of Westminster

London February 2004

بهزاد بلور
بهزاد بلور:

انجمن پژوهشگران  ایران انجمنیه که ۱۲ سال پیش در پاریس تأسیس شد. بعد از دو سال در لندن و برلین و زوریخ و واشنگتن دفتر باز کرد. فعالیتهای این انجمن برگزاری کنفرانسهائی درباره ایران درکشورهای مختلف در زمینه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اختصاصی بوده و انجمن تابحال ۱۲ جلد کتاب چاپ کرده. عنوان کنفرانس هست ” پی آمدهای ۲۵ سال انقلاب در ایران.”

 

 

دکتر حسین لاجوردی :

” کار ما گذشته نگری نیست بلکه نگاهیه به امروز و آینده ایران.  مشکلات رو بررسی می کنیم و می خواهیم ببینیم که از چه راهی می تونیم وارد مسائل ایران بشیم، به دنیا این مسائل رو معرفی کنیم و با کنفراسهائی که در کشورهای مختلف برگزار می کنیم، سعی می کنیم توجه جهانیان رو به این مشکلات داخل جامعه ایران جلب کنیم و برای رفعشون راههایی رو پیشنهاد کنیم.

 

در این کنفرانس بحث آسیبهای اجتماعی که بنظر ما بزرگترین مشکل امروز ایرانه، مطرح میشه.   در حال حاضر استفاده درستی از انرژی جوونا در ایران نمی شه. در عوض میزان بیکاری، اعتیاد و فحشا بالا رفته.

 

مسئله دیگری که یک آسیب بزرگ اجتماعی محسوب می شه مهاجرت از ایرانه. طبق آمار صندوق بین المللی پول، هر سال ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از ایران فرار می کنن بنابراین حدس زده میشه که ایران، سالیانه ۹۰ میلیارد دلار مغز به خارج صادر می کنه. ما الان به سازمان ملل، به اتحادیه اروپا، درباره دستاوردهامون و تحقیقاتمون نامه می نویسیم و پاسخ مشخص می گیریم.”

 

بهزاد بلور:

آقای لاجوردی، شما دراین سمینار به چه نتیجه ای می رسید ؟ در تحقیقات انجمن پژوهشگران ریشه این مشکلات اجتماعی امروز چیه ؟

 

دکتر لاجوردی :

“در این کنفرانس ما به این نتیجه رسیدیم که بسته بودن فضای سیاسی در ایران، بزرگترین عامل مشکلات اجتماعیه.”