تظاهرات ایران / استفاده از سلاح گرم / قطع اینترنت

نوشته شده توسط Admin در 20 نوامبر 19
سه شنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹

ترجمه نامه ارسالی به کمیسیون اتحادیه اروپا

جناب آقای یونکر، رییس محترم کمیسیون اروپا

همانگونه که بدون تردید آگاه هستید و در جریان وقایع اخیر قرار دارید، از روز جمعه ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ تظاهراتی سراسری در ایران شکل گرفته است که نقطه آغازین آن بالا بردن سیصد درصدی قیمت بنزین بوده است، زمانیکه نیروهای امنیتی و لباس شخصی از گاز اشک آور و اسلحه گرم برای پراکنده کردن جمعیت استفاده کردند تظاهرات مسالمت آمیز مردم به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارشات تایید نشده، تعداد کشته شدگان را دویست نفر و مجروحان را بیشتر از سه هزار نفر و دستگیری ها و بازداشت را متجاوز از هزار نفر اعلام شده است. از سوئی دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدید به برخوردی قاطعانه با تظاهرکنندگان و ادامه تظاهرات دارد.

همزمان با استفاده بی رحمانه از سلاح گرم، بسته شدن اینترنت از روز شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ ، باعث گشته است که ارتباط داخلی و بین المللی ایرانیان نیز قطع گردد. این تلاش برای کنترل اخبار، نگرانی شدیدی را بدنبال دارد و نمایانگر ادامه خشونت و سرکوب نیروهای امنیتی، لباس شخصی و پلیس است – در زمان نوشتن این متن ارتباط مردم ایران با جهان همچنان قطع است.

لازم به یادآوری است که تظاهرات و خواست های مردم ایران در ماهیت مشابه تظاهرات عراق و لبنان است، در عراق و لبنان هم درخواست مردم قطع دخالت های حکومت اسلامی در امور داخلی شان است، همانگونه که مردم ایران نیز همان را می خواهند که جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه دخالت مالی و سیاسی نداشته باشد، رژیم نیز بمانند همیشه ناآرامی های داخلی مردم ایران و منطقه را به دخالت خارجی منتسب می کند.

در ترکیب جمعیت امروز ایران، حدود چهل میلیون نفر کمتر از چهل سال سن دارند که بیشتر از بیست میلیون نفرشان زیر پانزده سال می باشند. بحران اقتصادی امروز ایران بیکاری، تورم و فقر گسترده است و بدون تردید میتواند تاثیر پذیر از تحریم ها نیز باشد ولی برای تمامی مردم روشن است که این بحران  نه بدلیل تحریم ها بلکه بدلیل سو مدیریت چهل سال گذشته است.   این سو مدیریت، بی عدالتی، عدم برابری و تبعیض، و جامعه ی از هم پاشیده از خود به جای گذاشته که دیگر کوچکترین روزنه امیدی برای جامعه جوان ایران باقی نگذاشته است.

از زمان انقلاب ۱۳۵۷ بدین سو، کنترل اقتصاد ایران همچنان در اختیار سپاه پاسداران است که هر روز بیشتر از پیش گلوی مردم را می فشارد و فقر و تنگدستی را افزایش می دهد. تعداد بی شماری نهاد ها و بنیاد ها هستند که متعلق به وابستگان رژیم است و از پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشند. اختلاس در تمامی طبقات و سازمان های رژیم بطور سیستماتیک وجود دارد و یکی از دلایلی است که FATF نمیتواند مورد تصویب قرار گیرد، از سوی دیگر، بخش بزرگی از درآمد کشور برای نگاهداری نهادهای مذهبی در ایران اختصاص داده شده است و بدین ترتیب تنها بخش اندکی از ثروت و درآمد کشور برای احتیاجات مردم هزینه می گردد که همراه با بی ارزش شدن پول ملی و تورم، بالا بردن ناگهانی قیمت بنزین، بطور مستقیم فشار را بر روی ضعیف ترین اقشار جامعه وارد کرده است.

غیر قابل تصور است که رژیم عواقب یک چنین سیاستی را پیش بینی نکرده باشد و بدون هیچگونه تردیدی، با تجربه تظاهرات گذشته، نیروهای امنیتی در حالت آماده باش بودند و تصمیم و فرمان استفاده از سلاح گرم علیه این قشر جامعه در بالاترین رده گرفته شده بود که بر این اساس کشته شدن تظاهرکنندگان قتل عمد بدست مزدوران رژیم است.

با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی نیازمند حمایت اتحادیه اروپا است از شما می خواهیم به دفاع از مردم ایران و حمایت بین المللی از آنان اقدام نمایید. ما درخواست می کنیم که:

  • بلافاصله استفاده از سلاح گرم، تک تیراندازان و سرکوب خشن علیه تظاهرکنندگان پایان یابد
  • بلافاصله ارتباط اینترنتی ایرانیان با دنیای خارج برقرار گردد. عدم دسترسی به اینترنت جهانی نقض حق بنیادین دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان و عقیده است.
  • تحقیق مستقل برای شناسایی تعداد کشته شدگان و مجروحان انجام گردد. بر اساس تجربیات گذشته، تعداد بیشماری از مجروحان بدلیل ترس از شناسایی و دستگیری به بیمارستان ها مراجعه نمی کنند که عواقب سختی برای بهبودی آنان بدنبال خواهد داشت.
  • تحقیق مستقل برای شناسایی تعداد بازداشت شدگان و شرایط نگاهداری آنان انجام گردد. با در نظر گرفتن تعداد کشته شدگان در بازداشتگاه های قانونی و غیر قانونی بیشمار جمهوری اسلامی و استفاده از شکنجه و رفتار توهین آمیز و غیر انسانی برای اخذ اعتراف های اجباری و دروغین، آگاهی از تعداد و مکان نگهداری بازداشت شدگان از اولویت و اهمیت بسیاری برخوردار است.

ایران بدلیل منابع انسانی و طبیعی گسترده خود، کشوری ثروتمند است. با مدیریت سالم و دقیق و با استفاده کارشناسی از این منابع، ایران و ایرانی خواهد توانست یکی از اعضا مثبت و سازنده جامعه بین المللی باشد. بدون تردید این حق ما ایرانیان است که هر روز بیشتر از پیش بر آن پای می فشاریم.

دکتر حسین لاجوردی

رییس انجمن پژوهشگران ایران

ترجمه نامه ارسالی به کمیسیون اتحادیه اروپا